вторник, 2 юли 2019 г.
сряда, 12 юни 2019 г.
Бовски манастир "Св. Архангел Михаил"
Бовският манастир "Свети архангел Михаил" се
намира на около 1,5 км източно от гара Бов,скътан в една долчинка,от дясната
страна на река Трескавец,в местността Манастира.До манастирчето се стига,като
от гарата се тръгне по пътя за село Бов,при първия голям завой се отклонява по
черен път ,в дясно.От там се поема на изток,покрай реката,и след около 1 км се
завива в ляво,където новонаправения горски път води точно до мястото.За
препоръчване е да се използва високопроходима кола,в противен случай около 20
минути пеша-една приятна разходка.
Не се знае кога е основан манастирът,но според
преданията това е било преди падането на България под турско робство.В
последствие е бил разоряван и съграждан многократно.В местността ,където е
разположен старинният манастир са открити и следи от старо селище.
Този манастир е бил един от много богатите. Целият
югозападен склон на вр. Колибища, Варището, Лозището, Требеш, Кузлица и
Мезгьовица са били заети от манастирски имоти. По време на вълненията в София и
Софийско през 1737 г. село Бов не е останало чуждо на борбата против османските
нашественици. Тогава турците нападнали селото. Много бовчани се скрили в
манастира, но и там ги намерили. Турците опожарили манастира и избили всички монаси
и намерилите там убежище хора. По-късно манастирът бил възстановен като
параклис, но турците отново го нападнали по време на руско-турската война от
1806-1812 г.Иванка Колева Барутчийска /1820—1924 г./ е разправяла на внука си
Пешо Николов, че си спомня полуразрушената сграда на манастира. Гредоредът на
покрива бил все още запазен, но впоследствие при проливни дъждове цялата сграда
била засипана от пороища и съборена.
Днес от тази обител са останали незначителни части от
манастирската църква.Добре се личат очертанията на източната й
стена-апсидата.Пред храма е поставен,незнайно кога, стар каменен оброчен
кръст,с надпис споменаващ Св.арх.Михаил.В средата на стария храм е изградено
малко параклисче с носеща-ламаринена конструкция.
Понастоящем кметството разработва проект за
възобновяването на обителта,прокаран е нов път,разчистен е терена около
черквата.Това място ще се включи като една от многото дестинации в района на
гара Бов и село Бов.
Използвана литература:
1.Петков,Илия, Страници за историческото развитие на
село Бов
Снимки: ЛъчоСвързани статии:
Изгледи от село гара Бов
„Вазова“ екопътека, с.Гара Бов
Най-добрия магазин за български сувенири и подаръци от България „Подлезa при президенството”
Магазинът се намира в
центъра на София в непосредствена близост до работното място на Президента на
Република България. Нека за ориентир ви служат гвардейците, които се намират на
главният вход на Президенството, за да преминете към другите две важни сгради
на властта (Министерски съвет и Народно събрание-административна сграда) ще
трябва да минете през подлеза и там се намира това невероятно магазинче за сувенири.
В него можете да намерите разнообразие от предмети свързани с бита на българите, ръчно рисувани
глинени съдове в който навремето нашите прадеди са готвили на огнищата, дървени
лъжици за готвене и хранене, бъчвички за вино, менци за вода. Ръчно бродираните
шарени покривки и кърпи са едни от най-впечатвляващите неща за чужденците.
Финната, миниатюрна изработка на българската шевица по традиционните български
носии, карат хора от цял свят да се пременят в бели ризи с пъстри шевици.
Сувенири за спомен от
София и България. Огромно е разнообразието на сувенири свързани със София и
България. От дребни магнити, ключодържатели и химикалки през преспапиета и
керамични чаши и чинии с исторически забележителности от цялата страна до
гордостта ни, а именно розовата маслодайна роза.
Маслодайната Българска Роза е най-хубавото нещо, с
което ни свързват чужденците. Този неповторим аромат се използва и е
предпочитан и до днес от световни парфюмеристи, като основни или допълнителни
нотки на парфюмите им. Козметичните свойства на розовото масло са безспорни, не
е случайно, че вече има цели козметични серии с Българска роза. Какво ли ще
каже сега героят на Алеко Константинов, Бай Ганьо, който може да се каже, че е
първия търговец на розово масло. (Да това е факт, малко хора знаят, че прототип
на този герой е търговецът на Ганьо Сомов от Казанлък)
Но да се върднем в нашето магазинче в днешни дни. Тук може да намерите изящна дърворезба и картини на български
художници. Абстрактни маслени картини,
самостоятелни или в комбинация с дърворезба, натюрморти и други
произведения на изкуството.
Ако минавате през София непременно минете през Магазин N:1
в Подлеза при
Президенството от към поста на Гвардейците.
неделя, 11 ноември 2018 г.
Италиа:Bardolino
Още едно малко градче на брега на езерото, чието основно припитание са гладните за италиански впечатления туристи. Ресторантьорите изкушават с аромати, бели покривки и музика на живо. Малките бутици по кривите улички обещават стил и мода. Сладоледените
щандове замъгляват погледите на децата. А ние оставаме замаяни от тълпата, шумът и пъстрите впечатления. Ударна доза живот. Дали е възможно човек да има лошо настроение тук?! Та дори фасадите на сградите греят във всевъзможни цветове.
Автор: Джейн
Продължение на разхоката из Италия може да намерите в блога СТРАСТИ ПО ЗВЕЗДИТЕ
четвъртък, 28 юни 2018 г.
неделя, 17 юни 2018 г.
четвъртък, 26 октомври 2017 г.
Католическа църква Свети Йосив - София
Свети Йосиф“ е християнска църква, един от най-големите
римокатолически храмове в България. Той се намира в София и е съкатедрала на
Софийско-пловдивската епархия заедно с пловдивската църква „Свети Лудвиг“.
Основите на католически храм в София са поставени преди
Освобожденито, но сградата е завършена през 1880 г. Тогавашният енорийски
комплекс включва църква, манастир за отците-капуцини, училище и концертна зала.
Църквата е напълно довършена през 1889 г. През лятото на 1896
г., цар Фердинанд I присъства заедно с княгинята и целия дипломатически корпус
при освещаването ѝ от епископ Роберто Менини.
Бъдещият епископ Иван Романов започва своите свещенодействия
като помошник-еронист в храма от 1901 г. до 1905 г. Епископското му
ръкополагане е извършено също в храма на 4 октомври 1942 г.
На 30 март 1944 г. сградата е ударена с пряко попадение и
разрушена при една от англо-американските бомбардировки над София. Създадена е
Фондация „Свети Йосиф“, която започва да събира средства за възстановяване на
енорийския храм. На 5 ноември 1944 г. епископ Иван Романов освещава салона
„Свети Франциск“ – единствената част от комплекса, запазена след
бомбардировките – като временен молитвен дом на столичната западнообредна
енория. Концертната зала е използвана за служби в продължание на повече от 60
години. Енорийският дом на свещениците, с изключение на малка площ, е
национализиран от държавата.
След като новата сграда на катедралата е завършена, тя е
осветена от държавния секретар на Ватикана кардинал Анджело Содано на 21 май
2006 г. Присъстват вярващи от всички католически епархии в България,
представители на другите изповедания и официалната власт в България, и много
посланици от католически страни.
Източник:
четвъртък, 4 май 2017 г.
Версайският дворец
Версайският
дворец е най-яркият символ на една отхвърлена, но неизменно очароваща
обществена система, присъща на един от най-знаменитите крале в историята –
Луи XIV. Още от дете Луи XIII е запленен от тази, тогава обрасла с храсталаци
местност в близост до столицата. Той избира малко възвишение с вятърна мелница
на върха в старото село Версай. На запад неголямата долина всъщност е безплодна
местност, напоявана от потоците на платото Сатори, осеяна с храсталаци, дървета
и блата. Тя обаче граничи с гъсти гори и е много богата на най-различни видове
дивеч. Запален ловец, Луи XIII поръчва да бъде изграден скромен павилион, който
се разширява, и след 1630 г. се превръща в малък замък, където кралят намира
покой и усамотение.
Първоначално
младият Луи XIV използва Версай като
допълнение към основната си резиденция в Сен Жермен ан Ле. Стремежът да
затвърди едноличната си власт свързва и избора на местата, където да устрои
съществуването си. Жилището е скромно, но интересът на младия крал е насочен
към градините, които баща му е очертал в едри щрихи – оформена е оста
изток-запад в перспективата на замъка, а с изкопаването на басейни е започнато
отводняването на блата. Скулптурните ваяния и играта на водоскоците оживяват
творенията на бележития майстор на градинското изкуство Андре Льо Нотър.
До този
момент суверенът почти не правил промени по замъка. Само възлага на първия си
архитект Луи Льо Во да добави няколко постройки за прислугата и да преустрои
апартаментите. Колбер напразно се опитва да съсредоточи вниманието на краля
върху завършването на Лувъра – единствено достоен да го прославя, но Луи
XIV е отправил поглед към Версай. Военните успехи още повече го насърчават да
се отдаде на независимостта и удоволствието от съзиданието. Льо Во започва
строежа през 1668 г. Изграждането на двореца следва ритъма на победите.
През 1678 г. Нимвегенския мирен договор слага край на холандската война и вече
се чувства липсата на просторна галерия, която да свързва апартаментите на
краля и кралицата, да приема армията от придворни и с подобаващо великолепие да
обслужва славата на владетеля. Тогава на мястото на старата висока тераса на
Льо Во новият архитект проектира галерията с огледалата.
У Луи XIV
постепенно се заражда идеята да превърне Версай в седалище на правителството.
През май 1682 г. това става факт. Завършено е огромното южно крило,
предназначено за апартаментите на кралското семейство. Симетрично е построено
северното крило, както и крилата за министрите, помещенията за обслужващия
персонал и конюшните. Параклисът е последен етап от строителните работи при
управлението на Луи XIV. Построеният по заповед на краля Лебедов фонтан бил
основно променен през 1671 г. и се превърнал във Фонтана на Аполон. На него богът седи в колесница, в която са
впрегнати четири огнени коня. Скулптурната композиция е от олово със златно
покритие. От онова време са запазени описанията на празненства, при които
пълнели с вино езерата, включително и това, в което плавали действащи макети на
17 известни от историята кораби.
Паркът, разположен върху 101 хектара, е
забележителен с множеството си фонтани, със скулптурните творби на Ф. Жирардон и др. За
1400-те водни съоръжения в целия комплекс, украсени с 400 скулптури, били
изхарчени огромни средства.
След смъртта
на Луи XIV през 1715 г. наследникът му възлага на архитект Жак-Анж Габриел да надстрои
в северното крило разкошен придворен оперен театър с подвижна сцена за 700
зрители. Изработката му е филигранна. Подът на овалната зала с приказна
акустика и позлатени резби е от трицветен мрамор. За съжаление използвали я
само в изключителни случаи, защото се осветявала от 10 000 свещи в 14
кристални полилея – съкрушителен лукс за държавната хазна.
Кралят
Слънце имал в двореца си Огледална
галерия, дълга 73 и висока 13 м. Срещу нейните 17 прозореца, които гледат
към парадната част на парка, симетрично са разположени кристални огледала.
Целият таван е в стенописи, величаещи живота на монарха. Тук кралят посрещал
точно в 11 часа представителите на народа, които му връчвали петиции. За да се
достигне до този огледален рай, се минава през Залата
на мира или Залата на войната.
Във
Версайския дворец са подписани редица международни договори. Той е образец за
големите дворци в Европа.
Източник: Уикипедия, свободната
енциклопедия
вторник, 15 ноември 2016 г.
Абонамент за:
Публикации (Atom)